A hátrányos helyzet a sajátos nevelési igény szempontjából
Időpont: 2014. június 30. 00:00
Helyszín: Tájházak - Fertőszéplak
Lechner Aranka
intézményvezető
Csorna, Arany János EGYMI és Nevelési tanácsadó
A hátrányos helyzet a sajátos
nevelési igény szempontjából
Együtt, vagy külön neveljünk?
Lechner Aranka
intézményvezető
Csorna, Arany János EGYMI és Nevelési tanácsadó
Az integráció fogalma
• „ különálló részek valamely nagyobb egységbe való beillesztését, beolvadását jelenti”
Az integráció nem egyértelműen csak az SNI-s gyermekek integrációját célozza, hanem az egyéb okok miatti hátrányos helyzetűekét is.
- lehet szociális helyzetükből,fejlettségükből eredő hátrány.
- lehet a sérüléséből eredő hátrány.
Hátrányos helyzetű gyermek az, akit a családi körülményei, szociális helyzete, miatt a jegyző védelembe vett.
- Integrációjukat fejlesztő pedagógus, vagy gyógypedagógus segíti.
A gyógypedagógiai szempontú integráció, a sérülésből adódó hátrányok kompenzálása.
A speciális nevelési szükségletű (SNI) gyermekeknek, vagy fiataloknak a nem fogyatékosok közé való beilleszkedésére vonatkozik.
- a sajátos nevelési igényű gyermekeknek és tanulóknak a többségi óvodákban,alap, közép, és felsőfokú intézményeiben megvalósuló nevelése-oktatása,képzése, a megfelelő feltételek biztosítása mellett.
Ha együtt neveljük, az alkalmazkodás folyamata
• Evans és mts.i szerint, 3 folyamat lehetséges.
1. asszimiláció, / a fogyatékosnak kell alkalmazkodni/
2. Akkomodáció, / a többség alkalmazkodik a fogyatékoshoz/
3. Adaptáció /az alkalmazkodás kölcsönös, - ez lenne az ideális/.
Szegregáció-avagy címkézés
1. Az Orvosi modell
• A gyermekben meg kellett, és meg kell találni a felmerülő gondok okát,- diagnózist,tünet, vagy tünetcsoportot neveztek, vagy neveznek meg.
/ Orvosi feladat /
• Kijelölésre kerültek az intézmények, melyek azonos csoportba, később a gyógypedagógia fejlődésével párhuzamosan alakult azonos sérülés specifikus intézménytípusokba irányította a gyermekeket. /eltérő tantervek, speciális módszerek/
• A fennmaradó csoportot „normálisnak” tekintették, nincs szükség speciális megsegítésre.
• A homogén populáció soha nem volt homogén, mindig voltak bőven, akik lemaradtak, lehet csak egy-egy tantárgyból, de lehet több területen is.
2. Pedagógiai, vagy szociális modell
- A gyermekek között gyakori, hogy nem a képességeikben, hanem szociális hátrányuk miatt vannak nehézségeik a tanulásban.
- E modell fő kérdése lett: „ mit tudsz?, mire van szükséged, hogy jobban haladhass?”
- Az utóbbi 2-3 évtized alatt ez utóbbi modell erősödött fel, Amerikából, szülői kezdeményezésekre.
- Ezt követi a megfelelő program kijelölése, majd a személyi és dologi háttér megteremtése.
- A modell szerint az integráció ilyenformán természetes eszköze a későbbi szociális beilleszkedésnek. / Hegarty 1993.
szerint, a fogyatékossági kategóriák csak korlátozott jelentőséggel bírnak a pedagógiai ellátás vonalán” Azaz azonos kategóriák mentén is nagy az eltérés, pl. intelligencia, szocializáció, személyiségjegyek, …stb. szempontjából.
Nemzetközi kitekintés
• Svédországban 50’-es években kezdtek integrálni.
• Dániában 1991-belügyminisztériumi kiadvány rendelkezett róla.
• USA-ban 1975-ben polgárjogi mozgalmak után rendelkeztek.
• Olaszországban 1977-ben radikális változás lett, felszámolták a szegregált intézményeket,20 főben maximalizáltak egy osztály létszámot.
• Angliában 1978-ban felülvizsgálták a gyógypedagógiai rendszert, 1981-ben zöld utat kapott az integráció, de nem szüntette meg a speciális intézményeket.
• Németországban lassabban terjed, jól kiépített gyp.i ellátásuk volt.
• Ausztriában szülők követelésére a 80’-as évek derekán hoztak döntéseket.
• Svájcban, és Belgiumban a két elkülönült oktatási rendszer működik.
• UNESCO, és az ENSZ is támogatja: Az ENSZ 1993-ban elfogadta az esélyegyenlőségi alapszabályt, mely szerint: „ az államok biztosítsák integrált formában az egyenlő alap, - közép és felsőfokú oktatási lehetőségeket a fogyatékos gyermekeknek, fiataloknak, és felnőtteknek egyaránt.” Jönsson1992- ben kidolgozott integrációs programját 40 nyelvre lefordították. 1994-ben Spanyolországban határozat született arról, hogy határozatba foglalja minden
ország az inkluzív oktatás elvét, kivéve ha kényszerítő okok késztetnek az ettől eltérő lépésekre.”
A magyarországi helyzet
• Magyarországon a 80’-as években még megkérdőjelezték a létjogosultságát.
• Az inkluzív szemlélet késik:
- mert a differenciálás elmélete sokáig nem szerepelt a pedagógusképzésben,
- mert a fogyatékosok integrációja a tapasztalat szintjén sem ismert.
• Nahalka, Nádasi, Réthy / 1997,-98/ pedagógiai irodalmaiban megjelentek az inklúziónak a lényeges előfeltételei;
- mint a tanulás folyamatának differenciált szervezése.
- a differenciálás módszertana,
- az individualizáció fokozott érvényesítése.
- megjelent több képzőhely tematikájában is.
Az integráció szinterei
1.Először az óvodákban jelent meg.
/ mert kevésbé teljesítmény centrikus /
2.Az iskolákban visszafogottabb a gyakorlati
előrelépés. / elsősorban alternatív iskolákban kezdődött /
3. A felsőoktatásban jól szervezett, működőképes.
Az integráció fajtái
1. Részleges integráció, vagy lokális integráció.
- A fogyatékosok egy csoportját a többségi intézményben helyezik el.
a, - szociális integráció / tanórán kívüli tevékenységeken vannak az épekkel /
b, - funkcionális integráció / mindenütt együtt vannak /
2.Teljes integráció.
3.Fogadás ( integráció): a fogyatékos alkalmazkodik a többihez. Lsd.: asszimiláció
4.Befogadás ( inkluzió) : átgondolják a tanterv megvalósításának kereteit, és a feltételeket, hogy minden gyermek megfelelően haladhat.
/Sebba (1996.)/
5. Spontán integráció. A gyermeket nem látta Szakértői Bizottság, az iskola, óvoda nem küldi sehova, gyógypedagógus nincs, az iskola nem kér emelt normatívát, maga akarja a problémát megoldani. Enyhe sérülteknél lehet, hogy integrálódik a gyermek.
Napjainkban nagyon sok spontán integráció van. /Pl. hallássérültek annyian vannak, hogy meghaladják a speciális intézményekbe járók létszámát./
Hall(1992.)szerint, az együttes fejlesztésen túl az egyént szociálisan is befogadja az intézmény gyermek, és felnőtt közössége.
Wedell(1995.) szerint az iskolák egyéniesítettebb alapon dolgoznak majd
Hegarty(1993.) hangsúlyozza a befogadó jelleget, a tanulási programok, a pedagógiai felkészültség, a szervezés, és a tárgyi, személyi feltételek meglétét.
Powersz(1996.) szerint a befogadás/ inkluzió/ attitűdöt jelent, azaz a befogadó közeg ennek érdekében mindent megtesz.
Az integráció feltételei
1.Objektív tényezők:
- gyógyászati segédeszközök( kerekes szék, hallókészülék, iskolapad, speciális taneszközök, pl.vonalzó, füzetek, tankönyvek megléte.
- akadálymentes környezet ( lift, rámpa, mosdóhelyiségek, lámpák…stb. megléte)
2. Szubjektív tényezők:
- a fogadó pedagógus szemlélete, módszerei,segítőkészsége, kreativitása,a pedagógiai asszisztens jelenléte, hozzáértése, a szülők hozzáállása, aktivitása, a gyógypedagógus szakmai tudása, érzékenysége a probléma iránt, és nem utolsósorban a gyerek személyisége.
- a tanterv, és tananyag, helyi tanterv
( Magyarországon a NAT biztosít rugalmasságot)
- módszerek, - elsősorban a differenciálás, melyben a tananyag tartalmának felosztását, annak szintjét, a tanulási ütemet, az óra szervezését, az alkalmazott módszereket, a számonkérést egyénekhez igazítja, erősségek, gyengeségek észrevétele, ahhoz való alkalmazkodás.
Elvek az inkluzív neveléshez
• A legfontosabb elem az egyéni differenciálás.
• Minden gyerekben az egyedit kell keresni.
• Természetesnek vegyék a pedagógusok, hogy minden gyereknek van valamilyen témában tanulási nehézsége.
• Egyéniesített segítséget kell adni tanulóra szabva.
• Minden gyermeket a képességei szerint kell terhelni.
• Csoportmunka, pármunka elősegítése úgy, hogy az egyéni feladatmegoldások ne szenvedjenek csorbát.
• Nem hárítható a gyógypedagógusra a tanulási nehézségek kiküszöbölése. Nem a gyermek korrepetálása a feladata, hanem a konzultáció, a közös tervezés a többi pedagógussal. A feladata a képességfejlesztés területén van.
A befogadó intézmények dilemmái.
• Hiányoznak az együttnevelés pedagógiai feltételei,
• Hiányoznak a tárgyi, környezeti, és technikai feltételek,
• Nélkülözik a gyógypedagógiai kompetenciákat.
• Faluhelyeken a csökkenő gyereklétszámok miatt intézmények fennmaradását segíti a sajátos nevelési igényű gyermek.
• Minden SNI-s után magasabb normatíva jár.
• Szorosabbak az emberi kötődések, kisebb a kirekesztés.
• Helyi problémákat, helyben kezelnek.
• A pedagógusok jelentős része elzárkózik az együttneveléstől.
Sérülés specifikus kompetenciák
• Vak tanulók esetében a Braille-írás-olvasás elsajátítása.
• Siketeknél a jelnyelv használata.
• Tanulásban akadályozott tanulók tanulási, gondolkodási sajátosságainak ismerete, a tananyag mennyiségének, minőségének, nyelvi szintjének megválasztása.
• A gyógypedagógus jelenléte nem mentheti fel a befogadó intézmény pedagógusát a sérülésekből adódó tanulási nehézségek megismerésétől. / az attitűd kulcsfontosságú /
A gyógypedagógiai ( szegregált)
intézményekben zajló átalakulások.
• Az integráció „ megérkezésének” idejére, a gyógypedagógia nagyszerűen kiépítette a sérülés specifikus ellátását az SNI-s gyermekeknek.
• A vakok,siketek,a mozgássérültek számára az óvódától, a középiskoláig kiépült az intézményrendszer.
• Az értelmi fogyatékosoknak szintén, továbbá megalakultak a speciális szakiskolák a számukra elérhető szakképesítések megszerzése céljából.
• A gyógypedagógiai intézmények nagy része regionálisan diákotthont, lakóotthont, gyermekotthont biztosít.
• A 90’-es évek innovációs törekvéseinek során a testi és érzékszervi sérülteket fogadó iskolák számára utazó gyógypedagógusi szakszolgálatot létesítettek. Módszertani központokká, szakszolgálatokká fejlődtek.
• BIZTOS, HOGY SZEGREGÁLT A GYÓGYPEDAGÓGIA?
A külön nevelés
/szegregáció/
• A sajátos nevelési igényű gyermekek, és tanulók óvodai,alapfokú, és középfokú nevelése és oktatása, amelyet kifejezetten erre a célra létrehozott és működtetett gyógypedagógiai intézmények látnak el, esetenként bentlakás biztosításával.
Az EGYMI-k feladata
• A közoktatási törvény 33.&-a (12) bekezdése értelmében az integrált nevelés, oktatás segítésére hozható létre.
• Elláthat:
- Pedagógiai szakszolgálati feladatokat,
- meghatározott szakmai szolgáltatási feladatokat,
- utazószakember-hálózat működtetését.
Az EGYMI-k célja
• A gyermekek, tanulók integrációjának elősegítése, esélyegyenlőségük megvalósulása érdekében.
• Családi nevelésük fejlesztésük segítése.
• Az épek közösségeiben a fogyatékosságukból eredő hátrányok megelőzése, csökkentése, kompenzálása.
• Képességeik kibontakoztatása, pályairányításuk,társadalmi beilleszkedésük sérülés specifikus szempontú támogatása.
• Az SNI-s gyerekek szüleinek támogatása tanácsadással.
• Szakmai szolgáltatás, segítség a befogadó iskolák pedagógusainak, az egyéni speciális szükségletek feltárásával, a dg. értelmezésével,a gyógypedagógiai ismeretek átadásával, az egyéni segítés módjával.
Milyen úton állapítják meg,hogy
a gyermek SNI-s?
1. A közoktatási törvény szabályozza a Pedagógiai szakszolgálatok, ezen belül a Nevelési Tanácsadó munkáját.
-…feladata, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő gyermekek problémáinak feltárása, ennek alapján szakvélemény készítése.
- a gyermek rehabilitációs célú foglalkoztatása a pedagógus és a szülő bevonásával, továbbá az óvoda megkeresésére szakvélemény készítése az iskolakezdéshez, ha a gyermek egyéni adottsága, fejlettsége ezt lehetővé teszi./kiemeli a nehézség kifejezést, mely a probléma enyhébb megjelenését mutatja/
2. Szabályozza a Szakértői Bizottságok tevékenységét is.
-A fogyatékosság szűrése, vizsgálat alapján szakvélemény készítése, a gyermek különleges gondozás keretében történő ellátására, az ellátás módjára,formájára,és az ellátáshoz kapcsolódó pedagógiai szakszolgálati tevékenységre.
- Vizsgálni a különleges gondozás ellátásához meglévő feltételeket.
Újratermeli-e a közoktatási rendszer az esélyegyenlőtlenséget?
1.Csépe Valéria szerint a tudományos vizsgálatok azt mutatják, hogy igen.
• Szerinte ellentmondásos az SNI kategóriákba sorolt fogyatékosságok, és a tipikus fejlődési mintázatok megnevezése.
• 1993. közoktatási tv. Megjelenése óta minden szakma igyekezett saját terminológiát kialakítani, nevesíteni.
• Ennek oka a normatíva elvesztésének félelme.
- ez az alapellátás problémáiból adódott
- minél magasabb normatíváért születtek diagnózisok
2. Lányiné Engelmayer Ágnes reagálva az előbbiekre, kiemelte a gyógypedagógia fontosságát, és egyetért az SNI teljes áttekintésével, a diagnosztikai eszközök megújításának szükségességével, és széleskörű egyeztetéseket tart szükségesnek.
3. Sárközi Gábor Oktatási Minisztérium Roma Integrációs Titkárságának szakértője szerint a roma diákok 20%-a kerül be az SNI-s kategóriába, kizárólag a szegregációs térségből.
Felhívta a figyelmet arra, hogy van az országban olyan kistérség, ahol minden
3.gyermek SNI-s, és van olyan, ahol senki sem.
/ Világgazdaság Online 2007./
Az iskolai nevelés mai problémái
• A motiváció hiánya, - passzívak, visszahúzódók, a legkisebb erőfeszítéssel vesznek részt az órai munkákban, minimalizmus, fásultság uralkodik.
• A közösségi gondolkodás hiánya. - Izolálódnak a diákok, saját érdekek dominálnak, kíméletlen verseny, továbbtanulási bizonytalanságok, szolidaritás hiánya.
• Együttműködés hiánya. Jellemző a figyelmetlenség,tiszteletlenség, társkapcsolatok beszűkölése, felszínesség.
Jellemzőek a hiányos ismeretek. - A tudás mozaikos, nem ragaszkodnak nemzeti hagyományainkhoz, történelmi tudásuk hiányos.
A kortárs-hatás negatív elemei.
- A tanulás, a szorgalom nem példa,ugyanakkor az italozás, a dohányzás, a divat túlzásokkal igen.
A művészeti tevékenységek háttérbe szorítása.
- A tanulók nem mernek énekelni, szerepelni, táncolni. A hiányzó türelem, szabálytisztelet.
- Nem olvasnak, nincs kitartásuk, azonnal akarnak eredményt, kihagyják a gyakorlást. Bizonytalan tudásukat követelődzéssel, szabályok megszegésével palástolják.
Önbizalomhiány, önállótlanság.
- kevés a kreativitást serkentő feladat, a pozitív visszajelzés. Rossz fizikai állapot.
- felmentéseket kérnek testnevelés órák alól, egyre több a gyógytestnevelésre járó gyerek száma. Nincs ingyenes sport, természetjárás.
• Köszönöm a Figyelmet!